Van Spaanse koekjesfabriek naar eigen ei-concept

Deze week wordt Blei officieel gelanceerd. De productie, het sorteren én het verpakken van eieren gebeurt vanaf dat moment allemaal op één locatie. Eieren waarvan de consument dankzij het On the way to PlanetProof-keurmerk zeker weet dat ze geproduceerd zijn met respect voor mens, dier en milieu. Een zienswijze die niet zomaar uit de lucht komt vallen. Sterker nog: de kiem werd zo’n vijftien jaar geleden al gelegd. In Spanje nota bene, zo blijkt uit een gesprek met initiatiefnemer Peter Janssen.

Toekomstplannen
“Het moet ergens rond 2006 geweest zijn. Met een groepje geïnteresseerden bezochten we in Spanje het bedrijf van een collega pluimveehouder. Hij had niet alleen kippen, maar ook een eigen koekjesfabriek. Daar gebruikte hij zijn eigen product – eieren – als belangrijk ingrediënt bij het maken van zijn koeken.  Toen wist ik dat ik zoiets later ook wilde. Niet per se een koekjesfabriek natuurlijk, maar wel meer zeggenschap over het eindproduct. Vanaf dat moment werd de eigen koekjesfabriek een mooie metafoor wanneer het over de toekomstplannen ging.”

Eigen initiatief
Toch duurde het nog een aantal jaar voordat die plannen écht concreet werden. Peter stroomde na het afronden van de HAS in binnen het familiebedrijf dat zijn ouders halverwege de jaren ’60 begonnen. Wat ooit begon als een pluimveebedrijf met drieduizend kippen, is inmiddels uitgegroeid tot een florerende onderneming met diverse locaties. Niet in de laatste plaats door de ondernemersdrift van Peter. “Ons bedrijf is zich het laatste decennium blijven ontwikkelen. Daarom is het nu het uitgelezen moment om iets te gaan doen met de afzet van onze eieren. Dat willen we beetje bij beetje in eigen beheer gaan doen. Dit is niet meer de tijd dat alles alsmaar groter moet. Dat wordt ook niet zomaar meer geaccepteerd. Ik vind het juist interessant om te kijken hoe je meer opbrengst kunt genereren met minder kippen. Volgens mij kan dat door een paar schakels uit de traditionele keten te halen, en deze in eigen beheer te nemen.”

Onderscheidend vermogen
De vraag rijst hoe je je als kippenboer tegenwoordig nog kunt onderscheiden. Peter denkt met Blei een antwoord op dat vraagstuk te hebben gevonden. “Blei is gebouwd op een aantal belangrijke pijlers. Het On the way to PlanetProof-keurmerk is er daar eentje van. Dit keurmerk geeft de afnemer de garantie dat onze eieren worden geproduceerd met respect voor onze dieren, de mensen om ons heen en het milieu. We zijn op dit moment één van de zeven pluimveehouders in Nederland met dit keurmerk. Daarnaast zijn we druk met diverse innovaties, waarmee we onderscheidend proberen te zijn ten opzichte van collega’s. Zo vind je in onze (bl)eitjes de belangrijke Omega 3-vetzuren. Dat is één van de voordelen van het speciale voer dat onze kippen krijgen. Een ander belangrijk aspect van dit voer is het gebruik van de grondstoffen. Deze komen voor een groot deel uit de regio, en een kwart bestaat uit humane reststromen. Ook vind je minder soja in ons voer. Op die manier zorgen we voor aanzienlijk minder CO2-uitstoot.”

Minder food miles
Ook door een aantal schakels uit de traditionele keten te halen wordt de CO2-uitstoot verder naar beneden geschroefd. “Een ander voordeel van het sorteren en verpakken in eigen beheer, is de vermindering van benodigde food miles. Ons product, het ei, hoeft veel minder kilometers af te leggen voordat het op het bord van de consument ligt.”

Startschot
Donderdag tien december geven sprekers als Hubert Mackus (gedeputeerde namens de Provincie Limburg), Annika de Ridder (Stichting Milieukeur) en Susanne Görtz het officiële startschot tijdens een live uitgezonden webinar. En dat is iets waar Janssen naar uitkijkt en ook wel een beetje trots op is. “We begonnen het traject dat uiteindelijk leidde tot Blei ergens in het voorjaar van 2019. Nu, bijna twee jaar later, is de opbouw van onze sorteermachine in volle gang, heeft de stal een metamorfose ondergaan zodat we voldoen aan de criteria voor het PlanetProof-keurmerk én zijn we druk bezig met het uitbreiden van ons assortiment, zodat we interessant zijn en blijven voor verschillende afnemers. Wanneer ze op zoek zijn naar een specifiek ei, of dat nu scharrel, vrije uitloop of biologisch is, weten ze ons hopelijk te vinden. Wij zijn er klaar voor. De consument hopelijk ook!”

Kom op raamvisite!
Aanstaande donderdag 10 december is het webinar van Blei live te volgen voor geïnteresseerden. Aanmelden kan hier. Na afloop van het gevarieerde programma dat start om 14.00 en een uurtje zal duren, is er alle ruimte om vragen te stellen over dit nieuwe korte keten concept.